sabrina@bina life`s

Disini ku mencurah segalanya...tentang hidupku... semangatku, perjuanganku serta cintaku.

ABSTRAK


Kajian ini bertujuan untuk meneliti mutu pencapaian pendidikan dan masalah keciciran yang berpunca dari faktor murid-murid tidak menyiapkan kerja rumah dalam mata pelajaran Sains di kalangan murid tahun empat Sekolah Kebangsaan Gua, Kuala Lipis khasnya dan di kalangan pelajar sekolah rendah amnya. Di samping itu, kajian ini juga akan cuba untuk melihat beberapa kekangan dalam menyiapkan kerja rumah dalam mata pelajaran Sains terutamanya di kalangan masyarakat luar bandar, lebih-lebih lagi pada ketika ini dilihat mata pelajaran Sains menggunkan bahasa pengantar Bahasa Inggeris selaras dengan dasar pendidikan globalisasi. Berkait dengan masalah mutu pendidikan dan masalah keciciran pelajar, di sini jelas menunjukan bahawa mata pelajaran Sains memainkan peranan penting. Ini adalah disebabkan mata pelajaran Sains merupakan satu mata pelajaran teras yang menjadi tunjang dalam meningkatkan prestasi sesebuah sekolah dan murid itu sendiri. Selain itu, beberapa cadangan juga diberikan dalam usaha mengatasi masalah murid tidak menyiapkan kerja rumah dalam mata pelajaran Sains.










BAB 1
Pendahuluan

1.1 Pengenalan

Selaras dengan perkembangan dan kemajuan teknologi dalam pendidikan maka Sains dan Matematik merupakan dua mata pelajaran yang penting bagi merealisasikan inpirasi negara yang akan menjadi Malaysia sebuah negara maju pada tahun 2020. Bagi mencapai matlamat ini Kementerian Pelajaran telah mencadang dan melaksanakan penggunaan Bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Sains dan Matematik. Justeru itu, kepentingan mata pelajaran ini tidak akan mencapai matlamat sekiranya penekanan terhadap pelajar tidak diberikan, ini termasuklah memberi perhatian terhadap pelajar yang tidak menyiapkan kerja rumah yang diberikan oleh guru.

Tidak dapat dinafikan masalah pelajar yang tidak menyiapkan kerja rumah (Eh Ah Meng : 1989) telah mendefinisikan kerja rumah (homework) sebagai satu latihan yang perlu dibuat di rumah, yang diberikan oleh guru telah menjadi penyakit yang sering diperkatakan terutamanya di kalangan pihak-pihak yang terlibat iaitu guru-guru dan ibu bapa.

Lanjutan daripada masalah ini kami telah menjalankan satu kaji selidik tentang faktor-faktor yang menyebabkan kerja rumah dalam subjek Sains tidak disiapkan.

1.2 Penyataan masalah

Peranan Pendidikan adalah amat penting dalam pembangunan sesebuah masyarakat, bangsa dan negara. Menyedari akan hal ini, maka faktor pendidikan perlu diberi keutamaan untuk menjamin masa depan yang gemilang dalam sesebuah negara. Gould (1993) mendapati bahawa pendidikan mempunyai empat fungsi yang utama. Pertama, sebagai faktor peningkatan ekonomi; kedua, pendidikan sebagai faktor kepada perubahan sosial dan permodenan; ketiga, pendidikan mampu mempromosikan keadilan dan keempat pendidikan mampu mempercepatkan perubahan sosial dan ekonomi dalam sesebuah masyarakat (Gould, 1993:3).

Berdasarkan kepada kepentingan pendidikan ini, maka kajian ini akan cuba untuk melihat bagaimana teori sosiologi mempengaruhi faktor murid tidak menyiapkan kerja rumah. Sejauh manakah murid yang tidak meminati mata pelajaran Sains mengikut jantina? Adakah mata pelajaran Sains sukar untuk dipelajari? Serta adakah murid berasakan bahawa mata pelajaran Sains ini merupakan satu mata pelajaran yang menarik dan menggembirakan untuk diikuti.

Berhubung dengan itu kami telah membuat kajian tentang permasalahan ini di Sekolah Kebangsaan Gua, Kuala Lipis Pahang. Berdasarkan soalan soal selidik yang kami telah jalankan terhadap 19 orang murid tahun empat(4), kami dapati bahawa lima(5) orang lelaki dan tiga(3) orang perempuan daripada mereka tidak menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru mereka.

Secara umumnya, sekolah ini terdiri daripada murid-murid yang berlatar belakangkan keluarga dan kehidupan yang berbeza dari segi sosio ekonomi mereka. Pendapatan yang diperolehi oleh keluarga mereka adalah rendah dan sederhana yang mana kebanyakan ibu bapa bekerja sebagai peneroh getah.

Keadaan ini mempengaruhi faktor minat murid-murid ini terhadap mata pelajaran sains terutamanya dalam menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru. Berdasarkan soal selidik yang kami jalankan di sekolah ini, kami dapati punca kemerosotan mata pelajaran sains dalam peperiksaan pertengahan tahun adalah disebabkan oleh sikap murid yang tidak mengambil berat tentang pelajaran ini termasuklah tidak menyiapkan kerja yang diberikan oleh guru mereka.




Sikap atau sahsiah merupakan diri seseorang itu secara objektif atau sebagaimana yang ada pada dirinya, (Atan Long, 1988). Ia adalah bergantung kepada organisasi sistem psikologi dan sistem kejasmanian yang terdapat di dalam dirinya. Menurut Ee Ah Meng, (1989), jika didapati seseorang guru itu yang autokrat atau dominan, maka murid-murid sentiasa berada dalam keadaan emosi yang tertekan seperti berasa bimbang serta takut pada gurunya. Keadaan emosi murid yang tertekan akan menjejaskan keupayaan murid-murid untuk menerima pelajaran yang disampaikan. Keadaan ini boleh mewujudkan pengasingan iaitu kelompok tertutup (cligue) yang akan mengganggu proses pembelajarannya yang boleh menyebabkan keciciran pelajaran ke atas diri mereka.

Kebanyakan pelajar sekolah juga suka membuat perbincangan secara berkumpulan untuk menyelesaikan masalah kerja rumah yang diberikan oleh guru. Perbincangan secara berkumpulan ini sudah menjadi perkara biasa bagi pelajar. Perbincangan mata pelajaran ini berlaku sama ada di dalam bilik darjah atau di luar bilik darjah. Perkembangan atau situasi sebegini membantu mereka untuk meningkatkan pengetahuan mata pelajaran Sains.

Walaupun begitu, tanggungjawab dan minat terhadap mata pelajaran, memainkan peranan yang penting dalam mempengaruhi sikap positif dan selalu mengambil berat tentang mata pelajaran Sains. Apabila murid berasakan dirinya berkemampuan untuk megikuti pelajaran itu, maka murid akan menunjukkan sikap serta minat yang positif dalam mata pelajaran tersebut yang membolehkan seseorang murid itu dapat menguasai dan mempertingkatkan penguasaan dalam mata pelajaran tersebut dengan sempurna walaupun proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan dalam Bahasa Inggeris. Mereka akan sentiasa cuba berusaha untuk menguasai mata pelajaran ini.

Di samping itu juga, sikap suka berkawan tidak mengikut tahap kecerdasan sesama sendiri akan mewujudkan sikap saling bantu-membantu antara pelajar-pelajar yang cerdas dengan yang lemah. Hasil daripada kerjasama antara mereka ini dan dorongan daripada guru telah menyebabkan peratusan kelulusan dan kecemerlangan mata pelajaran Sains telah meningkat dari semasa ke semasa.

Sikap ingin berjaya seperti rakan sebaya melalui pergaulan turut menyumbang ke arah pembentukan Sahsiah Ekstrovert iaitu sikap bermotivasi dalam memajukan pencapaian diri mereka berdasarkan kemajuan rakan-rakan dalam menyiapkan kerja rumah yang diberikan oleh guru mereka.

1.3 Objektif Kajian

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang menyebabkan murid-murid tidak menyiapkan kerja rumah dalam mata pelajaran sains yang diberi oleh guru. Sehubungan dengan itu, objektif kajian ini adalah :

i. Mengenalpasti punca atau faktor-faktor yang menyebabkan murid-murid Sek. Keb. Gua Kuala Lipis, tidak menyiapkan kerja rumah mata pelajaran Sains.
ii. Mengenalpasti sikap atau peranan ibu bapa terhadap pelajaran anak-anak
iii. Mendapatkan pandangan dari guru tentang masalah kemerosotan mata pelajaran Sains.
iv. Mengetahui sejauh mana minat murid terhadap mata pelajaran sains.

1.4 Soalan-soalan Kajian

Bagi mengenal pasti masalah yang dihadapi maka soalan-soalan dibina berdasarkan objektif kajian yang mempersoalkan tentang kenapa masalah murid tidak menyiapkan kerja rumah:

a. Apakah faktor-faktor yang menyebabakan murid-murid Sek. Keb. Gua tidak menyiapkan kerja rumah dalam mata pelajaran Sains?
b. Adakah ibu bapa memainkan peranan untuk memastikan anak-anak mereka menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru?
c. Apakah pandangan guru terhadap faktor-faktor yang menyebabkan kemerosotan mata pelajaran Sains?
d. Adakah murid-murid ini berminat terhadap mata pelajaran Sains?

1.5 Hipotesis

Hipotesis selalu dikaitkan dengan kajian berbentuk kuantitatif yang merupakan kenyataan yang dibuat oleh penyelidik untuk meramalkan atau jangkaan terhadap hasil kajian yang dibuat. Hipotesis akan dibuktikan apabila kajian selesai dan ditunjukan oleh hasil kajian berkenaan. Hipotesis dibina berdasarkan sorotan literatur yang dibuat lebih awal. Penyataan masalah dan rujukan-rujukan bahan akan membantu seseorang dalam membina hipotesis dalam membuat kajian

Hasil kajian yang telah dibuat melalui soalan-soalan yang dibina dan dijawab oleh murid-murid tahun 4 di Sek. Keb. Gua, didapati bahawa antara lain faktor yang mempengaruhi murid tidak menyiapkan kerja rumah diberikan termasuklah:

1.5.1 Terdapat hubungan antara aktiviti menyiapkan kerja rumah dengan gangguan-gangguan persekitaran.
1.5.2 Masalah tidak menyiapkan kerja rumah dikalangan murid juga dipengaruhi oleh gender, yang mana murid lelaki cenderung untuk tidak menyiapkan kerja rumah berbanding murid perempuan dilihat lebih bertanggungjawab dalalm menyiapkan kerja-kerja(latihan) yang diberikan oleh guru.
1.5.3 Terdapat hubungan antara tidak menyiapkan kerja rumah dengan latar belakang kelas sosial pelajar.






1.6 Definisi Konsep

Berikut adalah beberapa definisi yang akan digunakan dalam bidang kajian ini:

Definisi Sekolah mengikut Ee Ah Meng (1989) sekolah adalah suatu organisasi yang formal yang di dalamnya mempunyai dasar yang tegas, iaitu terdapatnya peraturan-peraturan dan prosedur-prosedur tertentu yang ditetapkan dan perlu dipatuhi. Ia juga mempunyai tujuan yang jelas seperti mewujudkan perpaduan, meningkatkan mutu pendidikan, melengkapi murid-murid dengan pengetahuan serta kemahiran dan membentuk insan yang harmonis. Manakala aspek kepimpinan adalah secara perwakilan di mana kuasa adalah mengikut satu hierarki, iaitu Jemaah Lembaga Pengelola Sekolah di puncak, diikuti oleh pengetua, penolong kanan, guru-guru panitia dan guru-guru.

Definisi sekolah rendah secara menyeluruh ialah :
i) Sebuah institusi yang diuruskan secara formal dan bersistematik oleh mereka yang terdiri dari kalangan guru yang terlatih. Pengurus sekolah terdiri dari guru besar, penolong kanan, guru-guru panitia dan guru-guru.
ii) Suatu institusi di mana kanak-kanak yang berumur antara 6 hingga 12 tahun mendapat pendidikan secara formal di mana terdapat guru-guru yang terlatih mengajar dengan menggunakan sukatan pelajaran yang tersusun dan bersistematik.
Sebuah institusi pendidikan secara formal yang bermula dari Tahun Satu sehingga Tahun Enam di mana terdapat sistem penilaian yang dijalankan secara berterusan dan tersusun.

Sikap ialah satu konsep yang luas maknanya dan dikaitkan dengan berbagai-bagai perkara yang merangkumi pendapat dan kepercayaan kita terhadap sesuatu yang mempengaruhi perlakuan kita. Sikap boleh berubah-ubah dari semasa ke semasa dan biasanya tidak bersifat kekal. Sikap kita akan berubah terhadap sesuatu benda apabila benda itu berubah atau bila ia mendapat pengetahuan baru mengenai benda itu.

Pencapaian yang dimaksudkan dalam kajian ini adalah keputusan yang akan diperolehi dalam bentuk markah oleh seseorang murid itu hasil daripada sesuatu ujian atau peperiksaan yang dijalankan. Ujian yang dijalankan adalah sebagai satu alat untuk mengukur sejauhmanakah seseorang murid itu dapat memahami dan menguasai kemahiran pelajaran yang telah dipelajarinya.

Pencapaian yang rendah dalam konteks kajian ini bermaksud sejumlah markah yang diperolehi kurang dari markah lulus yang telah ditetapkan. Markah rendah yang kurang dari markah lulus yang ditetapkan ialah 0% hingga 39%. Manakala pencapaian yang tinggi dalam konteks kajian ini bermaksud sejumlah markah yang diperolehi lebih tinggi dari markah lulus yang ditetapkan. Markah tinggi dari markah lulus yang ditetapkan ialah 40% hingga 100%.

Hubungan adalah kaitan atau pertalian di antara dua perkara yang melibatkan satu sama lain. Contohnya hubungan antara manusia, haiwan, benda atau keadaan yang mempunyai kaitan dan hubungan antara satu sama lain. Dalam konteks ini hubungan merujuk kepada sikap dengan pencapaian akademik murid.

Murid adalah terdiri daripada lelaki atau perempuan yang mengikuti pelajaran di sekolah, kolej, maktab, institut dan sebagainya. Dalam konteks ini, murid yang dimaksudkan ialah murid sekolah rendah. Mereka terdiri daripada lelaki dan perempuan yang mengikuti pelajaran dari Tahun 1 hingga ke Tahun 6. Umur mereka dalam lingkungan 7 hingga 12 tahun. Kebanyakan murid yang belajar di sekolah kebangsaan adalah terdiri daripada bangsa Melayu, Cina dan India. Majoritinya adalah murid-murid Melayu berbanding dengan murid-murid daripada bangsa-bangsa lain.



Eh Ah Meng(1989) telah mendefinisikan kerja rumah (homework) sebagai satu latihan yang perlu dibuat di rumah yang diberikan oleh guru. Kamus dewan(1991) pula mendefinisikan kerja rumah itu sebagai usaha berbagai-bagai kerja atau latihan untuk memahirkan murid-murid dalalm ilmu pelajaran yang berkenaan.

Mata pelajaran Sains adalah satu mata pelajaran yang wajib dan perlu diambil oleh semua murid yang mengikuti pelajaran di sekolah rendah dan menengah. Pada masa kini, mata pelajaran Sains telah menjadi subjek teras dalam kurikulum di sekolah. Oleh yang demikian, pencapaian dalam mata pelajaran Sains boleh ditakrifkan sebagai memperolehi atau menerima sesuatu markah atau gred bagi mata pelajaran Sains berdasarkan ujian atau peperiksaan.

1.7 Kepentingan Kajian

Kepentingan kajian bermaksud apakah kajian berkenaan berguna kepada mana-mana pihak. Setiap kajian yang dijalankan selalunya mempunyai motif-motif tertentu atau untuk kepentingan pihak tertentu.

Kajian ini dilaksanakan bagi memberi gambaran tentang faktor-faktor yang menyebabakan murid-murid di Sekolah Kebangsaan Gua, Kuala Lipis ini tidak menyiapkan kerja rumah bagi mata pelajaran Sains.

Hasil kajian ini nanti akan dapat membantu guru-guru mengenal pasti faktor-faktor tersebut dan seterusnya dapat membuat satu tindakan dalam menangani permasalahan ini dan juga memberi gambaran jelas tentng pentingnya mata pelajaran Sains kepada murid-murid terutamanya di era teknologi dan globalisasi ini.

Oleh yang demikian hasil kajian ini dapat memberi gambaran kepada semua pihak yang terlibat (guru-guru, ibubapa dam masyarakat pesekitarannya) agar dapat membantu murid-murid untuk meningkatkan penguasaan mata pelajaran Sains. Di samping itu kajian ini juga bertujuan mencari satu kaedah untuk memupuk minat di kalangan murid-murid sekolah ini terhadap mata pelajaran tersebut.

Maklumat ini juga dapat membantu pihak pentadbiran iaitu Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan Pelajaran Negeri dan seterusnya Kementerian Pelajaran Malaysia agar dapat merancang, mengubal atau mengenalpasti strategi yang lebih sistematik dalam memastikan murid-murid dapat menguasai mata pelajaran Sains dalam Bahasa Ingggeris dengan lebih berkesan.

Kami berharap, kajian ini mampu dijadikan sebagai panduan kepada para penyelidik untuk menjalankan kajian yang lebih mendalam dan seterusnya mengenalpasti faktor dan cara mengatasi masalah ini agar dapat melahirkan murid-murid yang berdisiplin dan mahir dalam mata pelajaran Sains supaya mereka dapat menghadapi alaf baru dan merealisasikan sistem pendidikan bertaraf dunia .

1.8 Tempat kajian

Bagi memastikan kesahihan kajian ini, kumpulan kami telah memilih Sekolah Kebangsaan Gua, Kuala Lipis, Pahang. Sekolah ini dipilih berdasarkan peratus murid tidak menyiapkan kerja rumah adalah lebih tinggi di kawasan luar bandar. Sek. Keb. Gua, dilihat sebagai sebuah sekolah yang terletak di luar bandar dan terpencil serta kurangnya kemudahan infrastruktur .
1.9 Populasi Dan Sampel Kajian

BILANGAN MURID TAHUN 4 SK.GUA, K.LIPIS,PAHANG.
BULAN JULAI TAHUN 2006.

KELAS LELAKI PEREMPUAN JUMLAH
TAHUN 4 11 ORANG 8 ORANG 19 ORG


Daripada populasi seramai 19 orang murid tahun 4, kami telah menjalankan kajian terhadap semua murid di dalam kelas ini yang terdiri daripada 11 orang murid lelaki dan 8 orang murid perempuan.

Contoh:
Populasi : 19 orang
Sampelan : 19 orang

Latar belakang murid-murid di sekolah ini terdiri daripada kategori berpendapatan rendah iaitu anak-anak penoreh getah, pekerja kilang, jaga, pemandu, pekerja Am dan sebagainya di Kampung Gua. Kebanyakan ibu bapa murid-murid sekolah ini mendapat pendidikan pada peringkat sekolah menengah sahaja. Oleh yang demikian pandangan mereka terhadap pendidikan adalah sedikit berbanding dengan ibu bapa yang tinggal di kawasan bandar yang dapat melihat perubahan pendidikan secara terus.

1.10 Batasan Kajian

Kajian ini telah dijalankan kepada semua murid Tahun 4 iaitu seramai 19 oarng di Sekolah Kebangsaan Gua, Kuala Lipis, Pahang. Tumpuan atau batasan kajian yang akan dijalankan tertumpu kepada sikap murid-murid di sekolah rendah. Ianya bertujuan untuk melihat sama ada sikap murid ini memberi kesan terhadap pencapaian prestasi dalam mata pelajaran Sains.

Dalam menjalankan kajian kes ini antara batasan yang kami hadapi ialah;

a) Kerjasama daripada pihak yang diberikan agak memuaskan tetapi disebabkan kesibukan masa dan aktiviti yang padat di sekolah tersebut maka kerjasama tidak dapat diberikan sepenuhnya.

b) Sikap murid yang menyelesaikan soalan soal selidik sambil lewa menyebabkan jawapan yang diberikan agak kurang memuaskan.
c) Terdapat murid-murid yang masih tidak lancar membaca soalan dan hanya meniru jawapan kawan.

Hasil dari kajian itu nanti diharapkan dapat menunjukkan sama ada terdapat perhubungan di antara sikap murid dalam tidak menyiapkan kerja rumah dengan pencapaian akademik mata pelajaran Sains. Jika murid menunjukkan sikap yang positif dalam menyiapkan kerja rumah Sains, bermakna pencapaian markah yang diperolehi dalam mata pelajaran Sains adalah cemerlang atau tinggi. Sebaliknya, jika murid menunjukkan sikap negatif terhadap kerja rumah yang telah diberikan oleh guru maka pencapaian markah yang diperolehi dalam mata pelajaran Sains adalah rendah atau lemah.


1.11 Kaedah Kajian

Terdapat dua jenis kaedah yang digunakan dalam penyelidikan ini, iaitu menggunakan teknik soal selidik melalui teknik temubual dan penulisan yang menggunakan kaedah kauntitatif. Pemilihan teknik dan kaedah ini dibuat kerana dapat memudahkan proses soal selidik kajian kes dijalankan. Borang soal selidik yang digunakan mengandungi dua puluh lima soalan kesemuanya. Ianya dibuat untuk menguji sikap murid-murid sekolah tersebut terhadap mata pelajaran Sains. Soalan yang disediakan mengandungi jawapan YA atau TIDAK dan corak pembinaan soalan dalam keadaan yang tidak tersusun mengikut sikap murid tersebut. Masa yang diperuntukkan untuk menjawab dua puluh lima soalan ini adalah selama tiga puluh minit.

Borang soal selidik ini mengandungi dua bahagian iaitu A dan B. Di bahagian A, adalah berkenaan maklumat latar belakang murid dan soalan soal selidik dan murid diminta memilih jawapan yang menunjukkan sikapnya dalam menyiapkan kerja rumah mata pelajaran Sains. Murid diingatkan jangan berpura-pura dan membuat pilihan yang terbaik mengikut kehendak dirinya yang sebenar. Dalam menjalankan ujian soal selidik ini, dibantu oleh guru yang mengajar mata pelajaran Sains Tahun Empat iaitu En. Baharum Bin Aziz di sekolah itu.

Teknik temubual melibatkan seorang guru Sains. Sebelum sesi temubual dijalankan, pihak sekolah akan terlebih dahulu dimaklumkan oleh penyelidik melalui panggilan telefon dan juga surat kebenaran untuk melaksanakan sesi tersebut. Sebanyak 17 soalan diajukan kepada seorang guru tersebut yang mengajar mata pelajaran Sains di Tahun Empat. Soalan-soalan yang diajukan adalah mengenai sikap murid, sosio ekonomi keluarga murid, persediaan guru dan murid untuk sesi pengajaran dan pembelajaran, bahan pengajaran dan teknik pengajaran dan langkah-langkah untuk mengembalikan minat murid dalam menyiapkan kerja rumah. Soalan-soalan temubual adalah bertujuan untuk mengukuhkan lagi dapatan kajian yang akan dijalankan nanti.


















BAB 2
Dapatan Kajian
2.1 Latar Belakang Sampel
Sampel yang dipilih terdiri daripada murid-murid Tahun Empat Sekolah Kebangsaan Gua Kuala Lipis iaitu seramai sembilan belas(19) orang. Sekolah ini mempunyai satu kelas tahun 4 sahaja. Sembilan belas orang murid iaitu 11 lelaki dan 8 orang perempuan.

SOALAN KAJI SELIDIK
PENCAPAIAN MATA PELAJARAN SAINS
TAHAP 2 TAHUN 4
BILANGAN
ITEM RESPON
01
Jantina L / P
02
Ujian Bulan Jun A / B / C / D / E
03
Ujian Bulan Julai A / B / C / D / E
04
Ujian Bulan Ogos A / B / C / D / E
05
Ujian Percubaan UPSR A / B / C / D / E







RUMUSAN DAPATAN BAGI PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2006

BILANGAN

ITEM
RUMUSAN
01
Jumlah Murid 19 ORANG
02
Jumlah Murid Lelaki 11 ORANG
03
Peratus Gred A 5.3%
04
Peratus Gred B 5.3%
05
Peratus Gred C 15.8%
06
Peratus Gred D 26.3%
07
Peratus Gred E 5.3%
08
Jumlah Murid Perempuan 8 ORANG
09
Peratus Gred A -
10
Peratus Gred B 5.3%
11
Peratus Gred C 5.3%
12
Peratus Gred D 31.6%
13
Peratus Gred E -


2.2 Data-Data Kajian

Data-data akan dikumpul dan dianalisa untuk melihat hubungkait di antara sikap murid yang tidak menyiapkan kerja rumah dengan pencapaian yang diperolehi dalam peperiksaan pertengahan tahun. Pencapaian akademik dalam mata pelajaran Sains akan dianalisa dan peratusannya akan dipamerkan dalam bentuk gambar rajah dan data.

Analisis Soal Selidik Berdasarkan Nombor Soalan
No. Ya Tidak
L P L P
1. 10 4 1 4
2. 11 5 - 3
3.
4. 9 6 2 2
5. 7 4 4 4
6. 9 6 2 2
7. 9 8 2
8. 9 1 2 7
9. 9 4 2 4
10. 6 4 5 4
11. 10 7 1 1
12. 9 7 2 1
13. 5 1 6 7
14. 10 7 1 1
15. 11 8 - -
16. 11 8 - -
17. 11 8 - -
18. 8 8 3 -
19. 10 5 1 3
20. 11 8 - -
21. 11 6 - 2
22. 6 6 5 2
23. 6 7 5 1
24. 6 7 2 4
25. 7 5 4 3
26. 10 5 1 3



Graf Peratus Berdasarkan Gender Dan Sikap(Ya atau Tidak)







2.3 Analisis Data

1. Sikap murid
Penilaian sikap pelajar terhadap mata pelajaran Sains berdasarkan kepada jawapan yang diberikan dalam borang soal selidik. Setiap soalan yang dikemukakan mempunyai dua pilihan jawapan sama ada YA atau TIDAK. Daripada borang soal selidik itu, soalan-soalan tersebut akan dibahagikan kepada lima aspek iaitu;

i. Sikap murid terhadap mata pelajaran Sains.
ii. Usaha yang ditunjukkan oleh murid terhadap mata pelajaran Sains.
iii. Bimbingan mata pelajaran Sains yang diberikan kepada murid.
iv. Dorongan yang diberikan kepada murid tentang mata pelajaran Sains.
v. Keyakinan murid terhadap mata pelajaran Sains.
vi. Penggunaan Bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Sains.

Berdasarkan kepada aspek-aspek yang dinyatakan di atas, analisa data-data tersebut dibuat dengan menggunakan kaedah peratusan.Peratus dikira mengikut pengkelasan sikap dari nombor-nombor soalan yang telah ditentukan. Ini adalah untuk membuktikan peningkatan pencapaian mata pelajaran Sains selaras dengan sikap yang ditunjukkan oleh murid. Data-data akan dikira berdasarkan kepada beberapa orang murid yang menjawab ‘ YA ‘.

Peratusannya akan dikira seperti berikut :-

Peratus = Jumlah yang menjawab ‘ YA ’ x 100
Jumlah semua murid




Begitu juga dengan kaedah yang digunakan untuk mengira peratusan bagi murid yang menjawab ‘ TIDAK ’ seperti berikut :-

Peratus = Jumlah yang menjawab ‘ TIDAK ’ x 100
Jumlah semua murid

Program komputer yang digunakan untuk menganalisis data ( peratusan YA dan TIDAK ) ialah Microsoft Office Excel 2000.
Daripada data yang akan diperolehi kelak, dapatlah kita mengetahui hubungan di antara sikap dan pencapaian murid dalam mata pelajaran Sains.

2. Tahap pencapaian akademik murid
Pencapaian akademik murid dalam kajian ini adalah markah yang diperolehi daripada peperiksaan pertengahan tahun bagi mata pelajaran Sains. Satu jadual perbandingan bagi nilai markah sikap dan markah pencapaian akademik dalam mata pelajaran Sains akan disediakan. Rujuk Lampiran.





















BAB 3
PERBINCANGAN
Hasilan kajian yang telah kami buat bersama dengan guru Sains iaitu En. Baharum Bin Aziz di Sekolah Kebangsaan Gua, kami telah berjaya mendapat maklumat-maklumat yang penting dalam menyiapkan kajian kami ini. Kerjasama yang diberikan oleh guru Sains di sekolah ini amat memuaskan sekali, walaupun sibuk dengan program-program yang sedang dijalankan seperti Program Motivasi Dan teknik Menghadapi UPSR bagi murid-murid Tahun Enam yang diadakan pada 16 Ogos 2006, di Sekolah Kebangsaan Gua Kuala Lipis.
Mengikut perbincangan kami dengan guru mata pelajaran Sains Tahun 4 di sekolah tersebut iaitu En. Baharun Bin Aziz yang mempunyai pengalaman mengajar Sains selama 28 tahun iaitu 25 tahun di sekolah menengah dan 3 tahun di sekolah rendah. Kebanyakan murid-murid di sekolah ini hanya mengharapkan proses untuk menguasai kemahiran Sains daripada guru mereka sahaja sehinggakan kerja rumah diberikan tidak dapat disiapkan dalam waktu yang ditetapkan. Sehubungan dengan itu, sekolah ini telah mengadakan kelas tambahan pada waktu petang untuk mata pelajaran Sains, dan kelas-kelas tambahan pada hari Sabtu dan Ahad. Proses pembelajaran di rumah adalah amat menyedihkan sekali kerana murid-murid tiada tempat untuk bertanya bagi membantu mereka menyelesaikan latihan yang diberikan oleh guru-guru mereka. Tidak hairanlah kebanyakan daripada mereka tidak berjaya menyiapkan kerja rumah yang diberikan. Walau bagaimanapun bukan semua murid mempunyai sikap sama dalam tidak menyiapkan kerja rumah, kerana terdapat juga murid-murid yang berusaha untuk menguasai kemahiran Sains ini dengan mengadakan perbincangan dengan rakan yang telah berjaya menguasai kemahiran yang telah diajar oleh guru-guru mereka.
Di samping itu juga, En. Baharum Bin Aziz menyatakan bahawa faktor rakan sebaya juga boleh mempengaruhi murid-murid itu sendiri. Sebagai contoh, jika murid-murid bersahabat dengan kawan yang mementingkan pelajaran, maka murid itu juga akan berusaha untuk meningkatkan prestasi dalam pelajarannya, begitulah sebaliknya. Dengan itu berbagai program telah diadakan seperti Program Motivasi Diri, Gerak Gempur Sains, dan yang terkini adalah ujian pada setiap minggu. Dalam menjalankan ujian, prestasi murid-murid akan dapat dikesan dan dibantu dari awal lagi untuk memantapkan penguasaan mereka terutama dalam Sains.
Di samping itu, tidak kurang juga murid-murid yang pergi ke sekolah dengan perut yang kosong, walau bagaimanapun pihak sekolah telah menyediakan Rancangan Makanan Tambahan Sekolah (RMTS) tetapi terdapat segelintir murid yang mempunyai sikap memilih makanan, sehinggakan mereka terpaksa berlapar sehingga waktu rehat. Faktor ini akan mempengaruhi proses pembelajaran mereka untuk memberi perhatian ketika guru-guru mengajar. Murid-murid akan kelihatan lesu, kurang berminat untuk belajar dan menunjukkan muka yang sedih ketika guru mengajar. Tumpuan yang kurang ini akan menjejaskan pemahaman mereka terhadap kemahiran yang diajar oleh guru mereka. Dengan demikian sekiranya murid tidak faham isi pelajaran maka murid akan menghadapi masalah dalam menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru untuk dijadikan kerja rumah.
Beliau juga mengatakan bahawa murid yang ponteng sekolah adalah menjadi satu masalah yang besar kepada guru-guru seterusnya kepada pihak sekolah. Ini adalah kerana apabila murid-murid tidak hadir, mereka akan ketinggalan apabila guru mengajar kemahiran yang baru. Kekerapan murid-murid tidak hadir akan menambahkan lagi kecicirannya dalam kemahiran tersebut.
Satu lagi faktor yang menyebabkan murid-murid tidak menyiapkan latihan kerja rumah yang diberikan adalah disebabkan mereka beranggapan bahawa mata pelajaran ini membebankan mereka. Apabila proses pengajaran dan pembelajaran berlaku, mereka tidak berani untuk bertanya dengan guru jika mereka menghadapi masalah dalam sesuatu kemahiran tersebut. Dengan ini, pemahaman mereka terhadap sesuatu kemahiran tidak berjaya dikuasai. Guru pula beranggapan bahawa anak muridnya telah memahami kemahiran tersebut. Hanya melalui ujian sahaja, penguasaan murid-murid dalam Sains dapat dikesan. Sehubungan dengan itu, beliau mengatakan latihan yang banyak dapat membantu murid-murid menguasai Sains. Setiap kemahiran yang diajar akan disusuli dengan latihan yang berkaitan bagi memastikan murid-murid beliau benar-benar menguasai kemahiran atau topik yang telah diajar.
Seperkara lagi yang menjadikan murid-murid di sekolah ini hilang minat untuk menyiapkan kerja rumah mata pelajara Sains kerana penguasaan Bahasa Inggeris yang lemah. Proses pembelajaran murid-murid dalam mata pelajaran Sains adalah di ajar dalam Bahasa Inggeris. Murid beranggapan bahawa mata pelajaran ini terlalu sukar bagi mereka. Mereka tidak memahami kata kunci yang telah diterangkan oleh guru-guru Sains mereka dalam Bahasa Inggeris. Oleh itu beberapa tindakan telah diambil oleh pihak sekolah bagi memastikan murid-murid berkeyakinan untuk berjaya dalam Sains. Antaranya ialah projek satu istilah Inggeris sehari bagi murid-murid. Istilah itu pula berkaitan dengan Sains. Selain daripada itu, pihak sekolah menyiapkan buku skrap dalam Bahasa Inggeris yang diperlu disiapkan di rumah. Diharapkan dengan pelbagai tindakan dan kajian ini akan menjadikan prestasi Sains di sekolah ini akan mencatat sejarah pada satu hari nanti. Insya’allah.



















BAB 4
KESIMPULAN DAN CADANGAN
Kajian yang telah dijalankan ini bertujuan untuk melihat perhubungan di antara sikap dan tanggungjawab murid untuk menyiapkan kerja rumah. Sekiranya murid mempunyai sikap positif dalam menyiapkan kerja rumah, pencapaian markah yang diperolehi adalah tinggi manakala murid yang mempunyai sikap negatif pula akan memperolehi pencapaian yang rendah. Pencapaian dan sikap murid diukur dengan menggunakan kaedah soal selidik, temu bual dengan guru dan data-data peperiksaan pertengahan tahun.
Untuk memperolehi kecemerlangan dalam mata pelajaran Sains, pelbagai pihak perlu tampil ke hadapan untuk memperbaiki kelemahan yang sedia ada. Kerjasama daripada pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dengan sekolah akan menghasilkan peningkatan pencapaian murid dalam mata pelajaran Sains. Antara kerjasama yang perlu wujud ialah Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah, ibubapa murid dan Persatuan Ibubapa dan Guru. Di samping itu, murid perlu bersikap positif dan berusaha bersungguh-sungguh untuk menguasai kemahiran Sains.
Melalui soal selidik yang telah dijalankan, kami dapati sikap murid dalam menyiapkan kerja rumah memainkan peranan sepenuhnya untuk mereka berjaya dalam menguasai mata pelajaran Sains. Menurut Sharifah Akmam Syed Zakaria dalam bukunya yang bertajuk Panduan dan Strategi Motivasi Diri ( 2005 ), apabila sesorang sudah mengenali sedikit sebanyak tentang dirinya dan sudah jelas dengan apa yang hendak dicapai dalam hidup, seterusnya dia mestilah mewujudkan kesedaran dalam diri. Berdasarkan keadaan diri sendiri, seseorang itu boleh membuat kesimpulan tentang banyak perkara berkaitan dengan dirinya seperti aras keyakinan, semangat jati diri yang dimiliki, dan ketahanan mental serta fizikalnya. Oleh sebab itu, dapatlah kita simpulkan melalui proses pengajaran dan pembelajaran yang dilalui oleh murid-murid,mereka perlu menanamkan satu matlamat dalam diri mereka iaitu untuk berjaya dan seterusnya menguasai Sains. Tiada istilah bahawa Sains itu satu mata pelajaran yang membebankan, menyusahkan, dan sebagainya seandainya mereka benar-benar mempunyai keyakinan diri yang tinggi.
Di samping itu juga, melalui perbualan dan soal selidik kami dengan guru di sekolah tersebut, maka kami membuat kesimpulan bahawa beberapa perkara juga perlu diberi perhatian yang sewajarnya oleh pihak sekolah. Antaranya ialah proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan seharusnya dapat menarik minat murid-murid untuk terus mengikuti mata pelajaran tersebut hingga ke akhir proses pengajaran dan pembelajaran. Di sini, tugas seorang guru dapat memainkan peranannya dengan sebaik mungkin. Guru perlulah menyediakan dirinya dengan lengkap terhadap topik yang ingin diajar. Jika guru mengajar dengan semangat dan cuba sedaya upaya menarik minat murid-murid dan dapat memahami perasaan murid terhadap mata pelajaran tersebut, sudah pasti proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan seronok dan berjaya mencapai objektifnya.
Pihak sekolah juga perlu memainkan peranan yang penting dalam memastikan peningkatan prestasi mata pelajaran ini. Sebaik-baiknya guru yang dikehendaki mengajar mata pelajaran tersebut, biarlah guru yang benar-benar berkemampuan dalam mata pelajaran tersebut dan berminat untuk mengajarnya. Bukan sekadar ‘tangkap muat’ sahaja. Ini adalah kerana ia akan mempengaruhi perestasi mata pelajaran tersebut dalam jangka masa yang panjang. Pada masa ini, bukan sahaja orang dewasa boleh menilai tahap keberkesanan pengajaran seorang guru tetapi murid-murid kini begitu matang menilai pengajaran gurunya. Oleh itu, seorang guru yang baik seharusnyalah berusaha memajukan dirinya dalam bidang yang diamanahkan kepadanya, demi kemajuan anak-anak didik, bangsa, agama dan seterusnya negara.
Antara faktor lain yang didapati mempengaruhi budaya murid tidak menyiapkan kerja rumah adalah didorong oleh sikap ibubapa itu sendiri yang tidak ambil peduli dan tidak mengetahui perkembangan pendidikan yang selaras dengan dasar pendidikan globalisasi yang lebih menggunakan Bahasa Inggeris. Kami berpendapat, seharusnya ibubapa memberi penekanan terhadap pembelajaran anak-anak mereka dengan cuba mencari jalan bagaimana menyelesaikan masalah tidak menyiapkan kerja sekolah dengan berbincang dengan pihak sekolah, PIBG dan yang terbaik sekali ibu bapa dan anaknya berjumpa dengan guru yang mengajar mata pelajaran Sains untuk berbincang bagi menyelesaikan masalah ini.
BIBLIOGRAFi

Atan Long.1988. Psikologi Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ee Ah Meng.1989. Pedagogi Satu Pengenalan. Petaling Jaya: Fajar Bakti Berhad.

Durkheim, E. 1961. Moral Education. New York: Free Press.

Husna Abu Hassan. 1993. Bila Murid Membenci Guru.

Gould, WTS (1993), People and Education in the Third World, Longman Scientific & Technical, England.

Kuala Lumpur: New Street Times Press.

Amir Hasan Dawi. 2002. Penteorian Sosiologi Dan Pendidikan. Tanjung Malim: Quantum Books.

Sharifah Akmam Syed Zakaria. 2005. Panduan Dan Strategi Motivasi Diri. Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd














Lampiran A
Borang Soal Selidik


HUBUNGAN DI ANTARA SIKAP MURID DENGAN PENCAPAIAN MATA PELAJARAN SAINS (TAHUN 4) DI SEKOLAH RENDAH


Bahagian A : Latar Belakang Murid

Sila isikan maklumat di ruang yang disediakan.

01. Nama Murid : ……………………………………….
02. Jantina : L P L
03. Kelas : ............................................................
04. Pekerjaan Bapa : ..........................................................
05. Pekerjaan Ibu : ..........................................................
06. Pendapatan bapa dan ibu sebulan : RM .....................
07. Bilangan Adik-beradik : ..............................................
08. Pengangkutan Ke Sekolah : ........................................
09. Jarak Ke Sekolah : …………………………………..









Bahagian B : Soalan Selidik Murid
Pengajaran dan Pembelajaran
Bil Soalan Ya Tidak
1. Saya minat terhadap mata pelajaran Sains
2. Saya seronok belajar Sains
3. Saya selalu membuat latih tubi dengan menyiapkan kerja rumah yang diberikan oleh guru
4. Saya selalu inginkan latihan yang mencabar
5. Saya selalu bertanya jika saya tidak memahami pengajaran yang diberikan oleh guru
6. Saya selalu merasa puas apabila saya dapat menjawab soalan
7. Saya sentiasa berfikir Sains adalah mata pelajaran yang membosankan.
8. Saya selalu berbincang dalam kumpulan mengenai istilah-istilah Bahasa Inggeris yang digunakan dalam matapeleajaran Sains.
9. Saya sentiasa mencuba untuk menjawab soalan guru secara spontan
10. Saya sentiasa berusaha untuk mendapatkan A dalam Sains
11. Saya sentiasa teliti dalam menjawab soalan Sains
12. Saya hanya membuat soalan-soalan yang mudah sahaja.
13. Merasa benci matapelajaran Sains
14. Saya sering mengharapkan waktu Sains cepat berlalu
15. Sentiasa takut jika guru memberi latihan Sains di dalam kelas
16. Sentiasa mengharapkan guru memberi dorongan dan nasihat serta tunjuk ajar yang lengkap tentang latih tubi mengeja dan membaca
17. Saya beranggapan bahawa saya telah boleh membaca dengan lancar
18. Saya sentiasa yakin semasa saya menyelesaikan setiap kerja rumah yang diberi oleh guru
19. Saya berasa bersalah jika tidak dapat menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru.
20. Saya sentiasa mempunyai masa untuk menyiapkan latihan yang diberikan oleh guru
21. Saya tidak suka membuat latihan kerana dipaksa
22. Saya menyiapkan latiahan yang diberi oleh guru kerana takut didenda
23. Saya sentiasa dibebani dengan tugas-tugas di rumah.
24. Saya tidak kisah jika tidak dapat menyiapkan kerja sekolah yang diberi oleh guru.
25. Saya selalu diganggu oleh adik-beradik semasa menyiapkan latihan yang di beri oleh guru.




























LAMPIRAN C

Borang Temu Bual

HUBUNGAN DI ANTARA SIKAP MURID DENGAN PENCAPAIAN
MATA PELAJARAN SAINS DI SEKOLAH RENDAH

Bahagian A: Butiran Temu Bual Dengan Guru Sains Tahun 4

Nama : ....................................................................
Nama Sekolah : ....................................................................
Kelas Yang Diajar : Tahun 1
Tahun 2
Tahun 3
Tahun 4
Tahun 5
Tahun 6
Mata Pelajaran Laing Yang Diajar : ...........................................
Pengalaman Mengajar : ...........................................









Bahagian B : Soalan Temu Bual

1. Dalam pemerhatian cikgu, adakah murid-murid berminat dengan mata pelajaran Sains? ...................................................................................................................................
2. Apakah faktor-faktor yang menyebabkan pelajar-pelajar tidak menyiapkan latihan?
...................................................................................................................................
3. Apakah kaedah pengajaran yang digunakan oleh cikgu, untuk menarik minat dalam mata pelajaran Sains?
.............................................................................................................
4. Bagaimana cara cikgu memotivasikan murid terhadap mata palajaran Sains?
.................................................................................................................................
5. Adakah pengajaran Sains dalam bilik darjah meninggalkan kesan kepada murid-murid menyiapkan latihan?
..................................................................................................................................
6. Apakah program-program yang dirancang oleh Panitia Sains untuk menarik minat murid terhadap mata pelajaran Sains?
.................................................................................................................................
7. Apakah program yang dirancang oleh pihak sekolah untuk menyelesaikan masalah murid-murid yang bermasalah menyiapkan latihan yang diberi oleh guru? ...................................................................................................................................
8. Apakah sikap yang dapat dilihat jika murid tidak menyiapkan latihan yang diberi oleh guru? ..................................................................................................................................
9. Apakah faktor pemakanan boleh mempengaruhi sikap murid yang tidak menyiapkan latihan yang diarahkan oleh guru?
..................................................................................................................................

10. Apakah sikap murid yang tidak menyiapkan latihan dipengaruhi oleh pesekitaran di rumah?
....................................................................................................................................
11. Berapa ramaikah murid yang mempunyai sikap malas, ponteng kelas, tidak membuat kerja rumah dan sebagainya di dalam pemerhatian anda?
..................................................................................................................................
12. Adakah cikgu menggunakan bahan bantu mengajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran?
...................................................................................................................................
13. Adakah cikgu mengenal pasti murid yang tidak menyiapkan kerja sekolah?
..................................................................................................................................
14. Apakah masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar semasa menyiapkan kerja-kerja sekolah?
...................................................................................................................................
15. Adakah cikgu berbincang dengan pentadbiran untuk menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi dalam pengajaran dan pembelajaran Sains?
..................................................................................................................................
16. Apakah faktor sosio ekonomi ibubapa mempengaruhi sikap murid menyiapkan latiahan yang diberi oleh guru dan pencapaian murid dalam mata pelajaran Sains?
..................................................................................................................................
17. Secara umumnya, bagaimanakah sikap murid anda terhadap yang dibuat oleh guru?
..................................................................................................................................

Catatan Penemubual : ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Gambar Semasa Menjalankan Kajian

0 comments: